fbpx

De grafisch ontwerper van Maerschalk die altijd een wauw-gevoel wil opwekken

Al bijna drie jaar lang stelt ze opdrachtgevers tevreden met de meest unieke ontwerpen. Logo’s, posters, webdesigns en billboards; Kiki van Rooy draait haar creatieve handen (en brein) nergens voor om. Het is dan ook de hoogste tijd om deze 26-jarige grafisch ontwerper van Maerschalk beter te leren kennen. 

Een vrolijke, energieke verschijning is het eerste waaraan je denkt als je Kiki ziet. Toch matcht dit oordeel niet helemaal met de werkelijkheid volgens haar: ‘Ik kijk eerst graag de kat uit de boom. Als ik me vervolgens ergens op mijn gemak voel, kom ik wat meer los. Dat energieke zie je dan wat meer terug. Het is wel zo dat ik vrijwel altijd opgewekt ben. Ik heb eigenlijk altijd goede zin. En helemaal wanneer ik naar mijn werk ga, haha.’

Meer diversiteit en verantwoordelijkheden

Bijna drie jaar geleden kwam Kiki bij Maerschalk terecht. Aanvankelijk was ze niet helemaal overtuigd of dit de juiste stap in haar carrière zou zijn. ‘Na mijn opleiding aan het SintLucas ben ik aan de slag gegaan bij Baby-Dump. Ik zat daar echt in mijn eigen bubbel, waar ik me prettig bij voelde. De diversiteit en verantwoordelijkheden die me bij Maerschalk in het vooruitzicht gesteld werden, gaven uiteindelijk de doorslag om toch de sprong te wagen. En daar heb ik geen moment spijt van gehad. Ik heb het hier heel goed naar m’n zin.’

‘Van Claudie (algemeen directrice) krijg ik veel vrijheid en zoals gezegd meer verantwoordelijkheden dan ik gewend was. Naast het ontwerpen, haak ik geregeld aan bij gesprekken met de opdrachtgever. Daarnaast pak ik samen met René het stuk fotografie op en geef ik invulling aan onze socials. Alles bij elkaar een mooi gevarieerd takenpakket dus.’        

Een wauw-gevoel  

Van logo’s en posters tot webdesigns en billboards, je kunt het zo gek niet bedenken of Kiki ontwerpt het. Voor elk medium en voor iedere opdrachtgever wil zij een vergelijkbaar gevoel opwekken:’ Een gevoel van wauw, dat had ik precies in mijn hoofd. Uit reacties als deze haal ik echt mijn voldoening. Dat geeft me de motivatie om het bij een volgend ontwerp nóg beter te doen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de opdrachtgever geen duidelijk beeld voor ogen heeft. Ook dan zorg ik ervoor dat het eindresultaat hun verwachtingen overtreft. Ik ben bovendien zeer kritisch naar mezelf en streef altijd naar het maken van de best denkbare creaties.’

Rust in het hoofd

Het geheim van een goede ontwerper schuilt volgens Kiki in het behouden van de rust in het hoofd. ’Als je dat voor elkaar krijgt, komt het beste design naar boven. Probeer het daarnaast simpel te houden. Denk rustig na over de keuze van het juiste font (lettertype) en voel de perfecte kleuren aan; wat past bij het merk, bedrijf en doelgroep. Dan komen de tierelantijntjes daarna wel. En ook niet onbelangrijk: luister goed naar de opdrachtgever. Voor hen doe je het natuurlijk, dus het zou onverstandig zijn om deze wensen negeren.’

‘Ambities heeft iedereen, maar voorlopig zit ik hier helemaal op mijn plek’, vervolgt de Bossche teamplayer. ‘Daarom blijf ik me binnen het bedrijf graag doorontwikkelen. Zo volg ik momenteel een cursus webdesign aan de NCOI. Als grafisch ontwerper moet je met de tijd mee, dus er liggen altijd uitdagingen klaar.’  

Stel een vraag
Kunnen we ergens mee helpen?
Hallo! Kunnen we je ergens mee helpen?