Verhoog conversie en klantervaring door inzet PIM systeem

Wanneer je producten verkoopt heb je je data meestal verspreid op meerdere plekken. Ook presenteer je de informatie via meerdere kanalen aan potentiele klanten: bijvoorbeeld via een webshop, catalogi of een applicatie. Het beheer van de productinformatie kan een tijdrovende en vervelende klus worden en het laatste wat je wilt is foutieve informatie. Dit is wanneer het inzetten van een Product Information Management systeem, kortweg PIM systeem, heel erg interessant wordt. Het PIM systeem vormt je centrale database waarin je de productdata beheert, en het systeem voedt de verschillende kanalen automatisch.

Al je productinformatie op één centrale plek met een PIM systeem

Misschien wel het belangrijkste voordeel is dat je alle informatie op één plek hebt en deze altijd up-to-date is. Wanneer je een productomschrijving veranderd of update wordt deze overal doorgevoerd. Wanneer de vormgever dus een nieuwe catalogus op gaat maken; heeft deze altijd de nieuwste versies tot de beschikking!

Hiermee voorkom je foutieve of incomplete informatie en zorg je ervoor dat alle informatie op de verschillende kanalen consistent is. Belangrijke pluspunten voor het verkoopproces!

Betere klantervaring

Een juiste structurering van het assortiment is belangrijk. Door deze structuur in het PIM systeem vast te leggen navigeren klanten eenvoudiger door je assortiment. Tevens kun je up- en cross-sell relaties tussen artikelen vastleggen, die een directe boost geven op je verkopen.

Eenvoudiger beheer

Het beheren van data in het PIM systeem is super eenvoudig en snel. Je hebt inzicht in je producten, attributen en documenten. Per product geef je aan in welke kanalen deze beschikbaar moeten zijn en in welke talen. De mogelijkheden zijn erg uitgebreid en zorgen voor een prettig beheer van de producten.

Combineer data uit meerdere bronnen

Naast het beheren van producten en het exporteren naar verschillende kanalen, importeer je de informatie ook heel eenvoudig in het systeem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie vanuit Excel. Maar ook een koppeling met een ERP- of administratief systeem is zeker mogelijk. Of misschien bieden je vaste leveranciers wel een feed aan met producten zodat jij nieuwe producten direct in je systeem hebt staan!

Al met al is een PIM systeem een fijne oplossing voor elke retailer of groothandel die met productinformatie te maken heeft. Wij adviseren u graag over de mogelijkheden voor uw organisatie en kunnen ondersteunen met het goed opzetten van het systeem.

door: Christian Schoenmakers
21 september 2018

Wij maken gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie beleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close