Mobile marketing is de toekomst

Je belangrijkste bezit: je telefoon

We gebruiken onze smartphone bijna overal: tijdens het werk, thuis op de bank, in de bus, op het toilet en aan tafel. We zijn actief op social media, winkelen, appen, gamen en lezen het nieuws op onze telefoon. Je gebruikt je telefoon veel vaker dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 150 (!) keer per dag hun smartphone bekijken.

Mobile marketing

Het smartphonegebruik heeft voor bedrijven aardig wat consequenties. Internetten via de telefoon is het gebruik op een pc of laptop allang voorbijgestreefd. Dat betekent dat marketeers vooral bezig zijn met het ontwikkelen van mobiele campagnes. Korte en krachtige boodschappen die op een klein schermpje passen. Een aantal jaren geleden waren we nog vooral bezig met het ontwikkelen van campagnes voor desktops. Maar die focus is echter volledig verschoven naar mobiel. Een desktop PC is tegenwoordig een apparaat dat je vooral op kantoor gebruikt.

Ruim 85% van de Nederlanders is actief op Internet via zijn of haar mobiel. Dat zijn  ruim 13,5 miljoen mensen. Voor 30% van de Nederlanders is de telefoon tegenwoordig ook nog eens het meest gebruikte apparaat om het Internet op te gaan. Denk daar maar eens over na.

Social Media

Ook afgelopen jaar zijn social media platformen hard blijven groeien. Vandaag de dag zijn er wereldwijd 3,2 miljard social media gebruikers waarvan er 2,9 miljard hun mobiele telefoon gebruiken om op deze platformen actief te zijn. Facebook is nog steeds het grootste sociale netwerk met bijna 2,2 miljard actieve gebruikers, gevolgd door YouTube met 1,5 miljard actieve gebruikers. Daarna komen Instagram en Tumblr.

Kijkend naar Nederland, dan zijn er ruim 11 miljoen Nederlanders actief op social media kanalen. Bijna 10 miljoen hiervan gebruiken hun mobiele telefoon voor social media. Chatten doen we vooral via WhatsApp, Facebook Messenger, en Snapchat.

Online shoppen

Het aandeel online shoppen wordt ook steeds groter. Nederland staat wereldwijd in de top 10 als we kijken naar mensen die online winkelen. Maar liefst 64% van de Nederlanders heeft de afgelopen maand online producten besteld en steeds meer mensen doen dat via hun mobiel. Opvallend is dat Nederland in de top 4 staat als we naar het uitgegeven bedrag kijken. Afgelopen jaar heeft de gemiddelde Nederlander voor €1.100,- op Internet besteld. Daarbij werd het geld vooral gespendeerd aan mode, persoonlijke verzorging, elektronica, speelgoed, doe-het-zelf artikelen, reizen en meubels.

Online Video

Parallel aan bovenstaande ontwikkelingen staat de explosieve groei van online videocontent. De sociale netwerken zetten steeds meer in op video. Facebook gaf onlangs nog aan dat ze verwachten dat op korte termijn 70% van alle content video zal zijn. Cisco (wereldwijd marktleider op het gebied van IT en netwerken) schat in dat in 2019 meer dan 80% van al het internetverkeer zal bestaan uit video. Vertalen we dit naar Nederland, dan zien we nu al dat meer dan 65% van de Nederlanders dagelijks of wekelijks naar online video kijkt en dit percentage zal alleen maar gaan stijgen.

Mis de trein niet!

De gigantische snelheid waarmee deze trends gaan, zijn niet altijd even duidelijk. We merken dat veel bedrijven nog steeds ‘klassiek’ denken en het bijvoorbeeld niet nodig vinden om een mobiele website te hebben of na te denken over mobiele marketing. Het tegenstrijdige is dat men zelf ’s avonds thuis op de bank wel mobiel aan het winkelen is en Netflix kijkt op een tablet. We horen vaak terug dat alleen jongeren zo actief bezig zijn met hun smartphone, maar daar vergist men zich dus in. De 150 keer per dag dat men op een telefoon kijkt,  waren namelijk een gemiddelde en geen cijfers die alleen voor jongeren gelden!

Ben je nog niet begonnen met mobiele marketing of is je website nog niet mobiel? Dan wordt het tijd dat je op deze sneltrein springt voordat het perron leeg is. Door naar de harde cijfers te kijken, kun je er bijna niet meer omheen. Wil je weten hoe wij je hiermee kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

 

door: Hans Vervoort
6 maart 2018

Wij maken gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie beleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close