Je merk ontwikkelen in 3 simpele stappen

Als ondernemer heb je diverse marketing- en communicatiemiddelen nodig om jouw bedrijf een succesvolle start te geven.  Ontdek wat je nodig hebt om je merk te ontwikkelen aan de hand van drie simpele stappen.

 

1 – Strategie

Definieer wat je wilt bereiken

Begin met het uitschrijven van een missie. Geef antwoord op de vraag ‘Waarom ga je een bedrijf starten’ of ‘Waarom bestaat mijn bedrijf?’ Schrijf daarna je visie op. Een visie gaat over de toekomst. Waar wil je heen met je bedrijf? Waar sta je over 5 jaar? Het is normaal om eens in de zoveel jaar de visie aan te passen, maar een goede missie is tijdloos.

Bepaal je doelgroep

Bepaal de doelgroep van je bedrijf. Wie zijn zij? Zijn het consumenten of bedrijven? Waar vind je hen, wat doen ze? Waar hebben ze behoefte aan? Ons helpt het altijd om een ijkpersoon te identificeren. Een zelfbedachte persoon uit de doelgroep, zodat je bij iedere strategische keuze die je moet maken kunt denken “Zou de ijkpersoon’ dit product kopen?”

Wat maakt je onderscheidend?

Wat zijn de unique selling points van jouw bedrijf? De vraag “wat maakt jou anders dan je concurrent?” is hierbij cruciaal. Waarom moet iemand klant worden bij jouw bedrijf? Het is belangrijk om duidelijk te hebben wat jou onderscheidt van anderen. Door anders te zijn dan je concurrenten biedt je iets aan waar anderen niet over beschikken. In marketing termen noemen we dat onderscheidend vermogen.

Benadruk het verschil

Goede branding laat zien dat je wezenlijk anders bent dan je concurrent. Je wilt laten zien waar jij in goed in bent. Als de concurrent rood is, moet jij blauw zijn. Dat betekent dat je goed moet kijken naar je concurrenten. Je wilt geen logo, stijl of kernwaarden die lijken op die van de concurrent. Dus doe research naar in de branche waarin je bedrijf actief is en zorg ervoor dat jouw bedrijf anders én onderscheidend is. 

Definieer de persoonlijkheid van je merk (je imago)

Tijdens de brainstormfase heb je de doelgroep gepersonifieerd, nu ga je hetzelfde doen voor je onderneming. Probeer je bedrijf als een persoon te zien. Hoe zou je hem (of haar!) omschrijven? Is de persoon stoer of juist zachtaardig? Snel of langzaam, innovatief of behoudend?  Welke karaktereigenschappen of kernwaarden passen bij jouw bedrijf? Bedenk wat je wil uitstralen en welke kwaliteiten daarbij horen. Door hier goed over na te denken creëer je het kloppende hart van je onderneming.  Al deze zaken helpen jou en onze designers met het creëren van een passende huisstijl en branding.

2 – Creatie

Met de uitkomsten van het strategieproces gaan we aan de slag met de creatie van je bedrijf. De branding begint vorm te krijgen! Op basis van datgene wat er nu is, kun je je bedrijf echt visueel gaan neerzetten. Laat je goed begeleiden met het ontwikkelen van je huisstijl en branding. Zeker als je geen professionele designer bent.

Huisstijl

Een huisstijl omvat verschillende elementen zoals bijvoorbeeld logo, kleuren, fotografie en lettertype. Denk maar aan je visitekaartjes, website, bedrijfskleding of belettering van een auto. Met een goede huisstijl versterk je de naamsbekendheid van je bedrijf, zorg je voor herkenning en kun je je onderscheiden van je concurrenten.

Begin je net, dan kun je als startende ondernemer meestal volstaan met een logo, visitekaartjes, briefpapier, website en visuals voor social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Linkedin. De rest laat je in een later stadium ontwikkelen.

3 – Presentatie

Website

Nu kun je jezelf presenteren! Een van de meest voorkomende manieren om je bedrijf aan de wereld te presenteren, is via een website. Geen enkel serieus bedrijf kan tegenwoordig nog zonder een eigen website. Een goede website geldt vandaag de dag als het visitekaartje van een bedrijf. Je website dient in lijn te zijn met je huisstijl, er professioneel én actueel uit te zien. Websites zijn een laagdrempelige vorm van contact en geeft mensen de mogelijkheid om een beeld te krijgen bij je bedrijf.

Social media

Denk ook na over de inzet van social media. Niet alleen is social media een goede manier om je bedrijf te promoten, ook je klanten zijn te vinden op social media. Social media biedt volop kansen om met je doelgroep in contact te komen tegen relatief lage kosten. Belangrijk hierbij is dat je wel een keuze maakt voor welke social media kanalen je kiest. Met ‘hagel schieten’ is vaak zonde van je tijd en energie. Achterhaal dus op welke sociale media kanalen je doelgroep het actiefst is en ga daarmee als eerste aan de slag. Als je genoeg capaciteit en content hebt, kun je uitbreiden naar andere social media platformen.

 

Heb je hulp nodig bij een van bovenstaande punten? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.

door: Hans Vervoort
28 maart 2018

Wij maken gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie beleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close