Maximale conversie in je webshop door slim design

Ken je het verhaal van de User Experience specialist die er in 2009 voor zorgde dat een webshop $300 miljoen meer omzet behaalde dat jaar? Met één kleine aanpassing zorgde hij voor 45% extra omzet. Niet verkeerd toch?

In plaats van gebruikers te verplichten om een account aan te maken bij het afrekenen voegde hij een knop toe: ‘Ga door zonder een account te maken’. In een onderzoek dat hij uitgevoerd had kwam naar voren dat veel gebruikers afhaakten bij het registratieformulier.  Want, waarom registeren voordat je je adres hebt ingevuld? Waarom überhaupt registeren? Dat klinkt als een formulier dat je verplicht moet invullen, terwijl ‘Ga door zonder account’ veel vriendelijker klinkt.

Daarnaast wisten veel terugkerende klant hun logingegevens niet meer. Ze raakten gefrustreerd, konden hun gegevens niet terugvinden of moesten ze opvragen. Gevolg: ze verlieten de website. Vanzelfsprekend zonder een aankoop te hebben gedaan.

Begeleid de gebruiker

Klanten willen meer dan alleen het product uit je webwinkel. Zij willen een fijne ervaring. Niet alleen tijdens het afrekenen maar ook tijdens het winkelen. Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe eenvoudig het kan zijn een koopervaring prettiger te maken. In het algemeen gelden er een aantal regels bij het bestelproces:

  • Gebruik zo min mogelijk stappen en maak deze zo duidelijk mogelijk;
  • Gebruikers willen niet twee keer dezelfde informatie invullen;
  • Laat zien hoe ver zij zijn binnen het proces;
  • En het belangrijkste: “Keep it simple, stupid”.

“Ga verder naar afrekenen”

Het winkelmandje is de laatste pagina die klanten zien voordat ze verder gaan naar het afrekenproces. Dit is dus de laatste kans om cross- of upsells te laten zien aan je klant. Zorg ervoor dat ze deze producten zien maar ben er zeker van dat je klanten dit niet als vervelend ervaren.

Wees duidelijk met de knoppen die je gebruikt binnen je webshop. Een knop “Ga verder” kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden door de gebruiker. Maak duidelijk waar zij naartoe gaan als zij op een knop klikken.

Laat je gebruikers doen wat ze willen

Het doorlopen van een verplicht registratieproces is een groot struikelblok voor veel potentiële klanten. Zij willen soms alleen zien hoeveel de bestelling, inclusief verzendkosten, gaat kosten (Pro tip: reken geen verzendkosten!). Zij willen natuurlijk geen formulier invullen voor iets wat ze misschien niet eens gaan kopen. Dus laat gebruikers een bestelling doen ‘zonder een account aan te maken’. Dit verhoogt je conversie.

Nieuwsbrieven

Zorg er voor dat je geen nieuwsbrieven gaat versturen naar klanten die dat niet willen. Laat hen expliciet aanvinken dat zij de nieuwsbrief willen ontvangen en beloon hen daarvoor met bijvoorbeeld een kortingscode. Maar, geen automatische registratie voor de nieuwsbrief; niks stoot klanten meer af dan wanneer zij spam ontvangen. Grote kans dat ze nooit meer terugkomen.

Betaling & verzending

Je klant ziet nu dat hij in stap 3 van de 4 is. We zijn er bijna! Zorg dat de gebruiker hier informatie kan aanpassen en dat de informatie die je al van ze hebt (omdat ze bijvoorbeeld al zijn ingelogd), automatisch is ingevuld.

Geef bij elk invoerveld duidelijk aan waar het voor is. Geef elk invoerveld het liefste een omschrijving of zorg ervoor dat deze bekeken kan worden achter een ‘hulp’-icoontje. Zet in een veld bijvoorbeeld de tekst “Bedenk een wachtwoord” en “Vul nogmaals je wachtwoord in ter controle” in plaats van “Wachtwoord” en “Wachtwoord bevestigen”. Het eerste is veel duidelijker én vriendelijker voor je klant.

SSL certificaat

Je klant vult op de afrekenpagina’s gevoelige informatie in. Ze gebruiken hun creditcard en adresgegevens voor een bestelling. Ze vertrouwen erop dat deze gevoelige informatie bij jou in goede, veilige handen is. Zorg er daarom als webshop voor dat je altijd een SSL certificaat hebt. Beter bekend als het groen slotje.

Bevestiging

Dit is de allerlaatste stap maar wel erg belangrijk. Geef de gebruiker een bevestiging van wat zij hebben ingevuld: in één oogopslag moeten zij kunnen zien of de maat van de schoenen klopt, het verzendadres en of de overige gegevens die ze hebben ingevuld kloppen.

Hulp nodig?

Heb jij een vraag over je webshop? Wellicht kunnen we je helpen. Met een goed design en slim gebruik van zoekmachine-optimalisatie zorgen we ervoor dat jij je targets haalt in 2018.

door: Pim Willems
28 juni 2018

Wij maken gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie beleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close