5 best practices zodat jouw online formulier wordt ingevuld én verzonden

Bezoekers van je website hebben een doel. Of dit nou een afrekenformulier is of een formulier wat ze moeten invullen voor een offerte: vaak staat dat formulier tussen hen en de finish. Formulieren zijn één van de belangrijkste interacties die je bezoekers hebben met je website. Zorg ervoor dat ze makkelijk in te vullen zijn en belangrijker: dat ze werken. Hier zijn 5 manieren waarmee je kunt zorgen dat ze jouw formulier zeker in gaan vullen.

1. Plaats labels boven de velden

Dit is de meest gebruikte plaatsing van labels. Zoals onderzocht door Google heeft dat een goede (en simpele) reden: formulieren passen zich zo beter aan naar kleinere schermen zoals die van je smartphone.

2. Categoriseer velden

Als je een groter formulier voor je bezoekers hebt, is het een idee om de velden die binnen één categorie vallen te categoriseren. Zo kun je aparte kopjes maken voor de gegevens van degene die het besteld (‘Contactgegevens’) en waar het afgeleverd moet worden (‘Verzendgegevens’).

3. Ben duidelijk in wat je verwacht van de gebruiker

Veel informatie is op verschillende manieren in te voeren. Zoals een telefoonnummer: moet dat inclusief of exclusief de landcode? Je kunt dat duidelijk maken door bijvoorbeeld een placeholder te gebruiken. Dat is een stukje vooraf ingevulde tekst waarmee je laat zien hoe jij wenst dat de gebruiker het in gaat vullen.

4. Maak duidelijk onderscheid tussen knoppen

Gekleurde knoppen trekken de aandacht. Wil je je bezoekers verleiden door te klikken en af te rekenen? Gebruik dan felgekleurde knoppen met een positieve kleur. Of doe zoals Zalando doet en gebruik een kleur uit je huisstijl:

Zalando verleidt je om te betalen door de knop oranje te maken. Om het bestelproces af te breken moet je opzoek naar een niet gekleurde link en je vindt ‘m pas links-onderin.

5. Schrijf vriendelijke foutmeldingen

Er kan altijd onverhoopt iets fout gaan of misschien is de gebruiker een veld vergeten in te vullen. Laat het ze dan op een vriendelijke manier weten. Een grote, rode balk over het scherm is daar géén voorbeeld van! Wél kun je humor in zetten om bijvoorbeeld aan iemand te laten weten dat de gebruikersnaam al bezet is.

Conclusie

Er zijn veel manieren om je formulier op te leuken en ervoor te zorgen dat de bezoeker van je website het formulier daadwerkelijk verzendt. Een groot onderdeel daarvan is de ervaring of de user experience. You’re in luck want heel toevallig hebben wij specialisten op dat gebied. Twijfel niet en mail onze verkenner met jouw vraagstuk.

door: Pim Willems
14 september 2018

Wij maken gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie beleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close