3 redenen waarom je het design van je website constant moet optimaliseren

Natuurlijk wil je eens in de zoveel jaar een mooie, nieuwe website. Zeker wanneer je huidige online visitekaartje al meer dan 5 jaar oud is kan het een goede keus zijn om je hele design eens een keer te vernieuwen. Een grote update kan je website de moderne tijd in trekken als dat nodig is. Maar daarna moet je niet nog eens 5 jaar wachten om er iets aan te doen; je kunt veel beter elke keer een beetje doen en leren van je ├ęchte gebruikers of klanten.

Wij noemen dat iteratief webdesign. Moeilijke woorden voor iets heel simpels: constant verbeteren. Door te meten waar je bezoekers afhaken kunnen we vrij nauwkeurig zien waar de website verbeterd moet worden. Zeker na de oplevering van een nieuwe website kunnen we een goede nulmeting starten.

1. Je wil niet elke 5 jaar geld uitgeven aan compleet nieuwe website

Geld uitgeven wat niet hoeft is gewoon zonde! Natuurlijk, als je website nog dateert uit de tijd dat mensen nog surften op het wereldwijde web over de digitale snelweg wordt het misschien wel eens tijd om een compleet nieuw design te regelen. Maar als je website nog niet zo oud is het misschien helemaal niet nodig om veel geld uit te geven aan een nieuwe design. Door te analyseren en slim in te spelen op de wensen van gebruikers is het goed mogelijk dat jouw voorheen verouderde website gewoon weer gesmeerd loopt. Laat die bestellingen maar binnen komen!

2. Beslissingen op basis van echte data

Meten is weten! Praktisch elke beweging van bezoekers is te meten op een website en zo kunnen we zien waar gebruikers wellicht meer informatie nodig hebben omdat een knop onduidelijk is of kunnen we ze sneller richting de afreken knop dirigeren. Bedrijven en reclamebureau’s denken altijd precies te weten wat de gebruiker wil. Laat ons het nou eerst maar meten, dan kunnen we daarna spijkers met koppen slaan!

3. Sneller online zijn

Wanneer je kiest voor een iteratief proces kun je sneller een eerste versie van een website of webapplicatie online hebben. Dat heet een Minimum Viable Product (MVP). Met een MVP kun je al wel de eindgebruiker bereiken zonder in te leveren op design of werking van de nieuwe website. Het MVP is namelijk volledig ontworpen en met genoeg functies voor je eerste gebruikers. Daarna is het tijd om te gaan meten en erachter te komen waar betere designkeuzes gemaakt kunnen worden. Door dus snel een eerste versie online te hebben, maak je daarna keuzes gebaseerd op echte gebruikers.

TLDR

Iteratief webdesign is een proces waarin we de website constant blijven verbeteren. Door te meten wat gebruikers doen maken we betere designkeuzes. Kleine veranderingen die hout snijden. Dit kan het verschil zijn tussen een bestelling van die twijfelende klant of dat ie toch je website maar sluit.

door: Pim Willems
31 augustus 2018

Wij maken gebruik van cookies voor een goede werking van de website. Bekijk ons cookie beleid

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close